10 tips til et sundere liv

Når det kommer til at leve sundt er der rigtig mange fordele. Ikke nok med at din krop vil takke dig, men du vil også få det en del bedre fysisk og især mærke energi i løbet af hele dagen.

Det handler i bund og grund om at implementere nogle få ting i hverdagen, og efterfølgende prøve at gøre dem til gode vaner. Her får du 10 gode råd til, hvordan du får et sundere liv.

Sådan lever du sundt

  1. Spis varieret. Du har sikkert hørt det før, men der er noget om snakken. Varier mellem forskellige typer kød og fisk, mejeriprodukter mm. hen over ugen. Et godt udgangspunkt kan altid være at kigge efter Fuldkorns- eller Nøglehulsmærket, når du skal købe ind. Ved at spise varieret får du alle de næringsstoffer som du har behov for, og dermed har du også nemmere ved at holde vægten.
  2. Grøntsager til frokost og aftensmad. Det kan lyde af meget, men gør grøntsager til en naturlig del af din frokost og aftensmad. Det kan f.eks. være gnavegrønt eller en salat til frokost og salat eller kogte/bagte/stegte grøntsager til aftensmad som tilbehør. Dermed får du alle de mineraler og vitaminer du har behov for gennem kosten.
  3. Vælg fuldkorn. Når du alligevel skal have brød eller ris, så sørg for at vælge fuldkornsvarianterne. Ikke nok med at de mætter mere end det almindelige hvide brød eller ris, så indeholder fuldkorn mange vitaminer, mineraler og kostfibre. Derudover det godt for fordøjelsen.
  4. Magert kød og pålæg. Når du skal handle kød ind, så sørg for at vælge magert med max 10% fedt. Dermed slipper du for alt for meget mættet fedt. Sørg også for at undgå/spise lidt af forarbejdet kød, som især forekommer ved kødpålæg.
  5. Magre mejeriprodukter. Sørg for at vælge mejeriproduktermed max 0,7 % fedt og max 20 % ved ost. De indeholder både vitaminer, mineraler og protein, og er en vigtig kalcium-kilde. Dog er der mange varianter der indeholder en del mættet fedt, og derfor er det bedst at gå efter de magre.
  6. Spis mindre sukker. Skær ned på sukkeret både i hverdagen og på dine fridage. Der anbefales at drikke højst en halv liter sodavand, juice eller saft om ugen. Du har nemmere ved at blive overvægtig at stort sukkerforbrug, og der er ligeså mange kalorier i en håndfuld slik, som i 1 portion aftensmad. Sukker har ikke nogle mineraler eller vitaminer og det er blot tomme kalorier, som du i stedet kan fylde med sund mad.
  7. Drik mere vand. Sørg for at drikke minimum 1½-2 liter vand om dagen. Vand sørger for at rense din krop godt igennem, og sørge for at du ikke dehydrerer. Hvis du synes det er kedeligt kan du evt. proppe nogle citron- eller agurkeskiver i.
  8. Rør dig. Det er vigtigt at røre kroppen og få pulsen op. Der anbefales at få pulsen op 30 minutter om dagen. Hvis du har mulighed for det, så tag cyklen til og fra arbejde eller find en sport i din fritid, som du synes om.
  9. Brug prævention. Sundhed handler også om at passe på sig selv, så man undgår både kortvarige og langvarige sygdomme. Du bør fx. altid bruge kondom, hvis du vil have en sikker oplevelse i sengen. Læs om de mange grunde hertil på denne side.
  10. Stress af. Find din egen måde at stresse af på. Det kan f.eks. være afslappende musik, en gåtur eller vejrtrækning. Find noget der fungerer for dig, og får din puls helt ned.

Relateret på X1C.dk: Tips til et sundere indeklima