Guide til en rask livsstil

Der kan være mange grunde til, gerne at ville lægge sin livstil op og leve sundere. Måske på grund af sygdom, et ønske om at tabe sig eller for, man bare gerne vil have det bedre – uanset hvad, er der forskellige små ting, der kan gøre ens livsstil sundere og raskere.

Det behøver slet ikke være så svært – og der er ingen tvivl om, at en sund livsstil ikke kun gør gode ting på lang sigt, men også nu og her. Her kommer 10 gode, sunde tips, der gør hverdagen lidt sundere og raskere.

10 tips til en rask livsstil

  1. Først og fremmest handler en rask livsstil om at komme ud. Listen over alle de gode ting, der er ved at bevæge sig udenfor er utrolig lang. Derfor er det en god idé enten at løbe eller gå en tur nogle gange om ugen. Solen giver D-vitamin, bevægelse gør at din krop fungerer bedre på alle punkter, og det kan løfte humøret helt gevaldigt.
  2. Cykl frem for bil & bus. I forlængelse af tips nummer 1 er det andet tip at cykle rundt i stedet for at tage bil, bus eller tog. På lange strækninger kan man vælge at gå eller cykle til et tog, hvor cyklen kan komme med, i stedet for at tage bilen fra A til B.
  3. Stop med at ryge. Der er slet ikke nogen tvivl om, at rygning har forfærdelige følger. Ud over at være kræftfremkaldende, give KOL og nedsat lungefunktion, hæmmer det også en rask livsstil – man både spiser og bevæger sig mindre, når man ryger, og derfor mangler rygere ofte energi. Der er kun gode grunde til at stoppe.
  4. Pas på dit alkoholindtag. Et glas vin eller nogle øl en gang i mellem er okay, hvis der drikkes med måde. Eksperterne er ganske vist ret uenige, men en del af dem siger, at et enkelt glas vin blandt andet kan nedsætte blodtrykket. Eksperter er til gengæld ikke uenige om, at for meget alkohol er meget sundhedsskadeligt. Hold dig derfor til Sundhedsstyrelsens anbefalinger om alkoholindtag: kvinder bør ikke drikke flere end 7 genstande om ugen, og mænd ikke flere end 14.
  5. Spis sundt og varieret. For at leve et rask og bevægeligt liv, er det vigtigt at have energi til det, og det har man kun, hvis ens kost er både sund og varieret. Der er ganske vist mange forskellige opfattelser af, hvad sund kost er, men overvejende handler det om at spise mange grøntsager, spise fuldkorn og i hvert fald holde sig fra mange fede madvarer. Desuden er det en god idé at spise ubearbejdet mad i stedet for junkfood eller færdigvarer. Tjek også vores 10 tips til et sundt liv her.
  6. Drik vand. Det er vigtigt, at drikke med rigeligt vand, da dehydrering kan medføre hovedpine, koncentrationsbesvær og træthed. Især om sommeren, når det er varmt, er det vigtigt at drikke rigeligt med væske. Det er en god idé at hovedsageligt holde sig til at slukke tørsten med vand, og så drikke andre ting ved siden af.
  7. Hold dig aktiv. Nogle mennesker har svært ved at gribe løbeskoene eller at melde sig ind i fitnesscenteret. Men det er vigtigt at huske på, at en rask og sund livsstil ikke behøver medføre hårde træningsdage. Svømning er sundt og styrker mange muskler i kroppen, men føles samtidig ikke som hård træning. Derfor er det en god idé at sørge for at få rørt sig ved at gøre ting, man holder af og kan slappe af med. Hvis man hader at løbe, hvis bare tanken om det medfører stress i løbet af dagen, så er det heller ikke den rigtige måde at få rørt sig på. Yoga, svømning, gåture, cykelture er gode alternative bud.
  8. Sørg for god hygiejne. Der er ikke noget, der kan sprede bakterier og sygdom som dårlig personlig hygiejne. Det er vigtigt at huske altid at vaske hænder efter toiletbesøg, inden madlavning og spisning, og især hvis en forkølelser er i opløbet. En god hygiejne indebærer ligeledes noget så banalt, som at bruge beskyttelse. Sygdom kan komme af mange ting, men ofte er det faktisk selvforskyldt.
  9. Få sovet igennem. Det er rigtig vigtigt at få sovet uforstyrret igennem natten. Det er forskelligt, hvor meget søvn person til person har behov for, som udgangspunkt har børn og unge for eksempel brug for meget mere søvn end ældre mennesker. Stil efter cirka 7-8 timer om natten. For lidt søvn kan blandt andet svække immunforsvaret.
  10. Gør ting, der gør dig glad. Noget af det vigtigste for at have energi, få dyrket motion, at have en god hverdag og dermed opretholde alle de aspekter, der sørger for at kroppen forbliver rask, er at humøret er i orden. Depression og nedtrykthed dræner kroppen og psyken for energi, og de mindste opgaver kan være uoverskuelige, og så er det svært at komme ud af den onde cirkel. Derfor er det vigtigt at huske at slappe af og gøre ting, der holder humøret oppe – uanset om det er at være alene, læse en god bog, være sammen med sine venner eller bage en kage til familien.