Vejen til en sund hverdag

Der er mange måder at være sund på – det handler både om at følge en række kostråd, ikke at ryge og drikke for meget og at holde din krop i god form. Men det handler også om, at have det godt med sig selv.

En sund hverdag handler ikke kun om at få løbet en tur eller spise godt med grøntsager, det handler om at gøre nogle ting, som du får det godt af og der er forskellige sunde vaner, som er gode at få ind i sin hverdag. Her er derfor 10 tips, der kan holde dig sund.

10 tips der kan holde dig sund

  1. Spis sundt. Kost er selvfølgelig vigtigt for, at du er sund og har det godt. Derfor er det vigtigt, at du spiser ting, som er gode for dig. Det handler om ikke at få for meget fedt, salt og sukker, men til gengæld godt med grøntsager, vitaminer og proteiner. Husk, at der er mange andre måder at få proteiner på end gennem kød, for eksempel linser og bønner.
  2. Drik rigeligt med vand. Rigtig mange mennesker drikker ikke nok vand, hvilket er vigtigt, for at du ikke går rundt med hovedpine, koncentrationsbesvær eller bare er dehydreret. I stedet for at tage en hovedpinepille, er det en god idé først at sikre dig, at du har drukket rigeligt med vand. Spiser du meget salt mad, dyrker meget motion eller måske har drukket for meget alkohol dagen før, er det ekstra vigtigt med rigeligt væske. Det anbefales, at man drikker halvanden liter vand om dagen.
  3. Få motion. Det er vigtigt at røre sig, for at have en sund hverdag. De fleste forbinder motion med at gå i fitnesscenteret eller at løbe en hård tur, men du kan sagtens få motion ind i din hverdag på andre måder. Tag eksempelvis cyklen på arbejde, gå et busstopsted længere, end det, der er tættest på, og tag trappen i stedet for elevatoren. Det er små ting, du kan gøre, for at få motion i løbet af din hverdag. Er du ikke glad for motionscentre, kan du også tage en tur i svømmehallen en gang om ugen eller gå en lang tur i weekenderne.
  4. Hav en god hygiejne. Det er vigtigt, for at du ikke bliver syg af forskellige smittekilder, at din hygiejne er i orden. Husk at vaske hænder efter toiletbesøg, hvis du pudser næse og inden du spiser, hvis du har været ude og rørt ved mange forskellige ting hele dagen. Få råd og hjælp til en fornuftig hygiejne på Bedrehygiejne.dk.
  5. Få nok søvn. Rigtig mange danskere får ikke sovet nok om natten. Det er individuelt, hvor mange timer søvn, den enkelte har brug for, men som regel er det en god idé at satse på i hvert fald syv timer. Det gør, at du har bedre ved at koncentrere dig i løbet af dagen, og din krop reparerer desuden sig selv under søvnen, blandt andet er det godt for dit immunforsvar og for lidt søvn i en længere periode kan gøre dig syg.
  6. Stress af når du kan. Forrige punkt hænger sammen med punkt nummer fem. Rigtig mange tager for mange opgaver på sig på arbejde eller stresser over for mange opgaver i hjemmet, og det er vigtigt at få stresset af i løbet af dagen. Det er forskelligt, hvad der fungerer bedst for forskellige personer. Nogle kan lide at tage et varmt bad om aftenen, andre går en tur og helt tredje personer ligger lidt på sofaen og kobler af til tv efter en lang dag. Det er også muligt at starte til yoga eller meditation, hvis du har svært ved selv at koble af i din hverdag.
  7. Vær glad. For at du har en sund hverdag, er det vigtigt, at du har det godt. Går du i længere tid og bekymrer dig eller er ked af det, kan det hurtigt blive til en kronisk tilstand. Husk derfor at gøre ting, der gør dig glad, eksempelvis at læse en god bog eller at være sammen med mennesker, du holder af.
  8. Husk varmt tøj. De fleste er vant til at pakke sig ind i rigeligt tøj om vinteren, når sneen ligger sig rundt omkring i landet, men samtidig er der mange, der hurtigt smider vinterjakken, når foråret kommer. Det betyder at mange bliver forkølede i starten af foråret, fordi de glemmer at beholde halstørklædet eller huen, bare fordi solen er brudt frem.
  9. Kom ud i solen og få D-vitamin. Det er en god idé at huske at komme ud i solen hver dag, især om vinteren. Sollys er den vigtigste kilde til D-vitamin, som mange vælger at tage vitaminpiller for at få indtaget. Husk i stedet at komme ud af døren, de dage, du arbejder hjemme, og gå en tur i din pause, hvis du sidder på et kontor hele dagen.
  10. Drop rygning og for meget alkohol. Det sidste råd er et af de vigtigste. Rigtig mange danskere ryger cigaretter eller drikker mange genstande i weekenden, og det har mange negative konsekvenser. Hvor et glas rødvin til maden kan være sundt på flere områder, især hvis det er et, du nyder i godt selskab, er rygning aldrig godt for dig. Vil du gerne have en sund hverdag er dette altså et vigtigt råd at følge.

XC1.dk har tidligere skrevet en tilsvarende artikel med flere tips til en sund livsstil, med mere fokus på din kost. Tjek de 10 tips ud her.